Shrinkflation: Το “κόλπο” που χρησιμοποιούν οι εταιρείες και δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά – Τι να προσέξετε στις αγορές

Η νέα εμπορική στρατηγική που χρησιμοποιούν οι εταιρείες για να αυξήσουν τα κέρδη τους – Τι να προσέξετε.

 

Οι άνοδος των τιμών σε όλα τα είδη σίγουρα δυσκολεύουν κατά πολύ τις αγορές των καταναλωτών, με το καλάθι της νοικοκυράς να περιέχει όλο και λιγότερα προϊόντα. Ωστόσο η αυξημένη τιμολόγηση δεν είναι το μόνο πρόβλημα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι καταναλωτές, καθώς πλέον έρχονται αντιμέτωποι με το « Shrinkflation».

 

Μάλιστα στο εν λόγω ζήτημα, αναφέρθηκε χθες και ο κ. Νίκος Ευαγγελάτος στην εκπομπή του «Live News», που εκπέμπει μέσα από τον σταθμό του Mega. Κατά την προβολή του θέματος, δόθηκαν και παραδείγματα ώστε το αγοραστικό κοινό να κατανοήσει πλήρως την κατάσταση.

 

Τι είναι το Shrinkflation

Ο όρος «Shrinkflation» προέρχεται από τις λέξεις «shrink» (συρρικνώνομαι) και «inflation» (πληθωρισμός). Με αυτόν τον αγγλικό όρο περιγράφεται η εμπορική στρατηγική όπου επέρχεται μείωση των πωλούμενων προϊόντων σε μέγεθος ή ποσότητα, ή ακόμη και μερικές φορές η ανασύνθεση ή η πτώση της ποιότητας, ενώ οι τιμές τους παραμένουν οι ίδιες ή αυξάνονται.

 

Με τη μέθοδο του «Shrinkflation» οι εταιρείες πετυχαίνουν να αυξήσουν το λειτουργικό περιθώριο και το κέρδος τους, μειώνοντας το κόστος, διατηρώντας παράλληλα τον όγκο των πωλήσεων, και συχνά χρησιμοποιείται ως εναλλακτική λύση στην αύξηση των τιμών, συμβαδίζοντας με τον πληθωρισμό.

Παρούσα κατάσταση

Το «κόλπο» ή αλλιώς «εμπορική στρατηγική» γίνεται πλέον αντιληπτό από ολοένα και περισσότερους καταναλωτές καθώς βλέπουν την μείωση της ποσότητας στα προϊόντα, με τις τιμές όμως να παραμένουν ίδιες ή και αυξημένες.

 

Για παράδειγμα, όπως αναφέρθηκε στην εκπομπή “Live News” του Mega, στο ίδιο σακουλάκι μίκρυναν σε μέγεθος τα πατατάκια. Σε άλλη περίπτωση, από διαφορετική εταιρεία στο ίδιο σακουλάκι, μειώθηκε το βάρος από 165 στα 134 γραμμάρια και σε άλλη το σακουλάκι έχει από 180 γρ. πλέον 165γρ.

 

Οι βασικές κατηγορίες που οι καταναλωτές διαπιστώνουν τη συρρίκνωση των προϊόντων είναι κυρίως τα σνακς, τα κατεψυγμένα και τα αρτοσκευάσματα -τα οποία έχουν μικρύνει αισθητά, τη στιγμή που η τιμή τους παραμένει σε υψηλά επίπεδα.

 

Πολλές εταιρείες για το εν λόγω ζήτημα τοποθετήθηκαν λέγοντάς πως προσπαθούν με κάθε τρόπο να αντιμετωπίσουν τη ραγδαία αύξηση στις πρώτες ύλες και στην ενέργεια.

 

Η στάση της αγοράς

Σύμφωνα με σχετική έρευνα:

  • Το 49% του αγοραστικού κοινού φαίνεται να αντιδρά στο φαινόμενο αγοράζοντας διαφορετικό brand.
  • Το 48% στρέφεται στην ιδιωτική ετικέτα.
  • Το 33% προτιμά τις οικογενειακές συσκευασίες από τις ατομικές.

 

 

Πώς συρρικνώνονται οι συσκευασίες

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι βιομηχανίες για να εφαρμόσουν την εμπορική αυτή στρατηγική του «Shrinkflation» είναι οι εξής:

  • Λιγότερη ποσότητα, πχ. σε ένα σακουλάκι τσιπς, που έχει 5 πατατάκια λιγότερα. Ίδια ποσότητα αλλά πιο μικρό μέγεθος στα πατατάκια και άρα λιγότερο βάρος.
  • Ίδια συσκευασία, αλλά με μεγαλύτερο κενό στον πάτο άρα μικρότερη ποσότητα στο κεσεδάκι για γιαούρτια και γαλακτοκομικά.
  • Μεγαλύτερη ποσότητα κουρκούτι με μείωση στην ποσότητα κρέατος και θαλασσινών στα προτηγανισμένα τρόφιμα.
  • Λιγότερα τεμάχια στην ίδια συσκευασία για σοκολάτες και μπισκότα.
  • Πιο αραιή ταξινόμηση του προϊόντος μέσα στη συσκευασία (π.χ. στα μπισκότα).

 

Αντιδράσεις από καταναλωτές

Η μέθοδος αυτή βρίσκει έντονες αντιδράσεις από το αγοραστικό κοινό, ενώ αξιοσημείωτο είναι πως οι ομάδες προστασίας των καταναλωτών επικρίνουν την πρακτική αυτή.

 

Οι μερίδες στα εστιατόρια μικραίνουν αλλά οι τιμές μένουν σταθερές, οι ποσότητες στα delivery μικραίνουν αλλά δεν πέφτει η τιμή και οι συσκευασίες στο σουπερμάρκετ έχουν και αυτές συρρικνωθεί.

 

Μερικά παραδείγματα

Μερικά παραδείγματα της εφαρμογής του «Shrinkflation» είναι:

 

  • Πατατάκια, από 150 gr σε 130 gr
  • Χαρτί υγείας, από 1.500 gr στα 1.300 gr
  • Απορρυπαντικό, από 65 σε 60 μεζούρες
  • Τόνος, από 200 gr στα 180 gr
  • Κεσεδάκι γιαούρτι, από 200 gr στα 150gr
  • Ζυμαρικά, από 450 gr στα 400 gr

 

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως ο καταναλωτής αγοράζει λιγότερο προϊόν για τα ίδια όμως χρήματα.

 

Ανάλυση παραδειγμάτων

Παρακάτω αναλύεται πως η μείωση της ποσότητας επηρεάζει την τιμή:

  • Πατατάκια, 1,4€. Μειωμένη ποσότητα κατά 20gr = Αυξημένα κατά 0,20€ ή 17%.
  • Χαρτί Υγείας, 10€. Μειωμένη ποσότητα κατά 200gr = Αυξημένα κατά 1,40€ ή 16%.
  • Απορρυπαντικό, 12€. Μειωμένη ποσότητα κατά 5 μεζούρες = Αυξημένη τιμή κατά 1€ ή 9%.
  • Τόνος, 6€. Μειωμένη ποσότητα κατά 20gr = Αυξημένη τιμή κατά 0,60€ ή 11%.
  • Γιαούρτι, 0,90€. Μειωμένη ποσότητα κατά 50gr= Αυξημένη τιμή κατά 0,25€ ή 38%

 

Με αυτές τις αυξήσεις ένα νοικοκυριό για να καταναλώσει την ίδια ποσότητα όπως πριν λίγους μήνες θα έχει αύξηση κόστους έως και 20%.

 

Τι να προσέξετε

Πριν προβείτε σε κάποια αγορά έλεγξε την ποσότητα του καθαρού προϊόντος, το μέγεθος της συσκευασίας, το μέγεθος του προϊόντος, η ταξινόμηση του προϊόντος μέσα στη συσκευασία, καθώς και την τιμή του. Η αυξημένη παρατηρητικότητα μπορεί να βοηθήσει να κάνετε πιο σωστές αγορές.