Επιχειρήσεις fast food: Τζίρος πάνω από 600 εκατ. με κυριαρχία τριών αλυσίδων

Σαρωτική η άνοδος των επιχειρήσεων fast food στις τάξεις της νεολαίας και όχι μόνο, με συνεχή αύξηση των πωλήσεων από το 2014.

 

Σταθερά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σημειώνουν οι επιχειρήσεις γρήγορης εστίασης (fast food ), καθώς όπως όλα δείχνουν αποτελούν συγκριτικά φθηνότερο τρόπο εστίασης-ψυχαγωγίας και ανταποκρίνονται στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Να σημειωθεί πως η επιλογή αυτή δεν αφορά μόνο την νεολαία, αλλά όλες τις ηλικιακές ομάδες.

 

Σύμφωνα εταιρεία «ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε.» και τα αποτελέσματα της κλαδικής έρευνα που διεξήγαγε, συνεχή ανοδική πορεία από το 2014 και έπειτα (με εξαίρεση το 2020, έτος πανδημίας) σημειώνουν οι πωλήσεις των αλυσίδων γρήγορης εστίασης, ενώ καταγράφηκε πως η εν λόγω αγορά παρουσιάζει μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ τη διετία 2021-2022, «ξεπερνώντας» το 2022 τα προ πανδημίας επίπεδα.

 

Ειδικότερα, όπως αναφέρει ο αντιπρόεδρος της «ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε.», κ. Αδάμ Ρεγκούζας: «Η αγορά αλυσίδων γρήγορης εστίασης παρουσίασε αύξηση 11,5% το 2022 σε σχέση με το 2021, ξεπερνώντας τα 600 εκατ. ευρώ. Ο Μέσος Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής (ΜΕΡΜ) διαμορφώθηκε σε 2,8% τη χρονική περίοδο 2014-2022. Μεσοπρόθεσμα (2023-2025), η εξεταζόμενη αγορά, σε αξία, προβλέπεται να παρουσιάσει αύξηση με ΜΕΡΜ της τάξης του 6%.

 

Οι αλυσίδες snack-sandwich και πίτσας εκτιμάται ότι κατέχουν τα 2/3 περίπου στις συνολικής αγοράς σε αξία το 2022 και ακολουθούν οι κατηγορίες burgers και σουβλάκια. Στην ελληνική αγορά δραστηριοποιούνται περίπου 20 αλυσίδες γρήγορης εστίασης, των οποίων τα καταστήματα στο νομό Αττικής «πλησιάζουν» τα 3/4 του συνόλου των καταστημάτων».

 

Κυριαρχία τριών αλυσίδων

Πάνω από το ήμισυ περίπου της εξεταζόμενης αγοράς το 2021 κατέχουν τρείς μεγαλύτερες αλυσίδες γρήγορης εστίασης, γεγονός που δείχνει και την συγκέντρωση της αγοράς να είναι σημαντική. Αξιοσημείωτο μάλιστα είναι οι υφιστάμενες εταιρείες παρουσιάζουν νέα concepts, με επιρροή από τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις, προσπαθώντας να απευθυνθούν σε περισσότερους καταναλωτές, αλλά και να αποσπάσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Επιπλέον, η μεγάλη στροφή πολλών ανθρώπων στην νέα τάση της vegan διατροφής φαίνεται πως έχει ως αποτέλεσμα αρκετές αλυσίδες να έχουν εντάξει στο μενού τους vegan γεύματα, με στόχο να προσελκύσουν περισσότερο καταναλωτικό κοινό.

 

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η πανδημία του Covid-19 ανέδειξε σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης ψηφιακών εφαρμογών στον τομέα της εστίασης, όπως πλατφόρμες online delivery, που προσέφεραν την ευκαιρία στις επιχειρήσεις να διατηρήσουν το κοινό τους εν μέσω των περιορισμών εξόδου, λόγω συνωστισμού (lockdown).

 

Η χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Σχετικά με την χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου, και σύμφωνα με όσα παρατηρεί η υπεύθυνη των κλαδικών μελετών κ. Κατερίνα Ματσούκα προκύπτει ότι:

  • Η κεφαλαιακή διάρθρωση των επιχειρήσεων του κλάδου βελτιώθηκε το 2021 σε σύγκριση με την προηγούμενη τριετία ενώ,
  • Το EBITDA, ως ποσοστό επί των πωλήσεων του κλάδου, το 2021 διαμορφώθηκε σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα (15,81%), πλησιάζοντας το ποσοστό του 2018 (16,58%).

 

Τέλος, σύμφωνα με τις τιμές του δείκτη κάλυψης χρηματοοικονομικών δαπανών, φαίνεται ότι ο κλάδος παραμένει ευάλωτος σε πιθανές μεταβολές του οικονομικού περιβάλλοντος.